THESTYLEBOX

Lifestyle

Welke rechten heb jij als consument zijnde wanneer er problemen zijn met een online aankoop?


De dagen worden korter en de avonden starten vroeger. Nu we weer vaker vanuit huis werken en de winter in aantocht is, begint het waarschijnlijk bij een hele hoop mensen te kriebelen. Hoe fijn is het namelijk om een gezellig huis te hebben met degelijke, kwalitatieve meubels (perfect voor als je lang wilt tafelen of lekker wilt bankhangen) en mooie accessoires? Het voordeel is dat je dit tegenwoordig allemaal heel gemakkelijk online kunt bestellen. Of je nu op zoek bent naar een klein product, een complete set aan meubels of elektronica, bijna alles is in principe met één druk op de knop te bestellen. Ideaal, toch?

welke rechten heb jij als consument zijnde wanneer er problemen zijn met een online aankoop

Het verkrijgen van juridisch advies

Nu kunnen we ons voorstellen dat het doen van een online aankoop in sommige gevallen best spannend kan zijn en het hierdoor voor sommigen toch niet zo ideaal is als dat het klinkt. Wat nou als mijn pakketje kwijt raakt, kapot geleverd wordt of het product toch niet is wat ik er van tevoren van had verwacht? Dit zijn vaak de vragen die spelen wanneer mensen een online bestelling plaatsen. Betekent dit dat je om deze onzekerheden te voorkomen, dan dus maar beter geen online aankopen meer kunt doen? Nee! Er is namelijk genoeg juridisch advies welke je kan raadplegen om zo te zien welke rechten jij als consument hebt. Want welke rechten heb je eigenlijk precies?

Consumentenrechten

Stel, je hebt een product gekocht via een webshop. In dit geval is het een draadloze stofzuiger welke je al maanden op het oog had en welke je uiteindelijk voor een mooie prijs op de kop hebt weten te tikken. De eerste paar weken is er niets aan de hand en gebruik je hem volop. Totdat de stofzuiger na die paar weken wat gebreken begint te vertonen en lang niet zo goed meer werkt als in het begin. Wat nu?

 

In dit geval is het belangrijk om jouw rechten te kennen. Zo is er namelijk sprake van een wettelijke garantie waar je als consument recht op hebt. Gaat jouw aankoop binnen 6 maanden stuk, dan gaat de wet ervan uit dat het product bij de aankoop al niet in orde was. In dit geval heb je dan ook recht op vervanging van het product óf heb je recht op gratis reparatie. Echter heeft de verkoper nog wel het recht om te bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt en er hierdoor gebreken zijn ontstaan. Wanneer de verkoper gelijk krijgt, vervallen jouw rechten.

Juridische hulp

Uiteraard zijn er nog meer situaties te bedenken. Zo kan een pakketje kwijtraken of kan het zo zijn dat een cadeaubon welke je wilt gebruiken tijdens het afrekenen opeens verlopen blijkt. In alle voorgaande gevallen zijn er gelukkig oplossingen te bedenken. Daarnaast kan een organisatie als de Consumentenbond jou ook goed helpen, mochten er onverhoopt toch problemen zijn. Geen reden tot paniek dus, je kunt met een gerust hart gewoon lekker van achter jouw laptop jouw aankopen blijven doen.

Bekijk ook:
Hier moet je op letten bij het kopen van een nieuwe spoelbak!
Matras kopen? 7x tips!
Matras kopen? 7x tips!

Wellicht zijn deze artikelen ook interessant voor jou!

No Comments

Leave a Reply